با بحران نظریه پردازی مواجه ایم/ عده ای فقط درس و تدریس در حوزه ها را می بینند

آیت الله ابوالقاسم علیدوست

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که عده ای فقط درس و تدریس در حوزه ها را می بینند، گفت: در حوزه های علمیه بعداز انقلاب اسلامی و ۴۰ سال گذشته، برخلاف دوران قبل از آن، پژوهش بر آموزش غلبه دارد، گرچه دراین دوران با بحران نظریه پردازی مواجه هستیم، ولی بحران شدید تر مصرف نظریه های تولید شده از طریق پژوهش است.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست، در جلسه شورای آموزش حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: با طلوع اسلام بحث تشویق به علم و دانش و پژوهش خیلی عجیب دنبال شد. نظریه

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اکنون که بیش از۱۴۰۰ سال از آغاز اسلام می گذرد، هنوز ادبیاتی که قرآن کریم و اهل بیت(ع) تولید کرده اند هنوز نو است.

وی بیان کرد: منزلت عالم و علم در مکتب اسلام به جایی می رسد که در آیات قرآن قسم هایی به قلم یاد شده، در روایت متعددی بر ارزش جایگاه عالم تاکید می کند و با ده ها سال عبادت همتراز دانسته، به دنبال این گفتمان یک فضای عظیمی در جهان ایجاد شد.

آیت الله علیدوست عنوان کرد: اگر تاریخ را ورق زده باشید، متوجه خواهید شد که کفه علم و دانش به سمت آموزش و کلاس رفت، گرچه ما با هزاران متن مواجه هستیم، ولی خیلی از فرصت ها را هم از دستس داده ایم.

استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: ادبیات قرآن کریم به نحوی است که طبق نقل از گذشتگان، علاوه بر ظاهر غنی که کلام و الفاظ قرآن دارد، چه بسا برخی از علما ی مسبوق برای یک آیه تا ۳۰ تفسیر متفاوت بیان می کردند که پژوهش حاصل آن است، عالمانی که چنین وارسته هستند و می توانند چنین تفسیرهایی را بیان کنند این گونه است که آنها ابتدا مُحرم می شوند، سپس مَحرم می شوند و گوش مَحرم به تعبیر حافظ جای پیغام سروش می شود.

وی ادامه داد: در یک مقطعی از تاریخ، متاسفانه منطق پژوهش در میان عالمان دینی غروب می کند، کلاس درس و بحث هست، اما پژوهش آن گونه که باید نیست، اگر بنده که بی اطلاع هم نیستم، بخواهم قضاوت کنم وضعیت این گونه بوده که حوزه های علمیه در طول ۴۰ سال گذشته خوب عمل کرده  است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تذکر داد: در حوزه های علمیه بعد از انقلاب اسلامی و در دوران ۴۰ سال گذشته، برخلاف دوران قبل از انقلاب، پژوهش بر آموزش غلبه دارد، حوزویان در این عرصه گام های بزرگ و موثری را برداشته اند.

وی افزود: قطعا هر کسی هرچه نوشته است را به نام پژوهش نمی شناسیم، گرچه در این دوران با بحران نظریه پردازی مواجه هستیم، ولی بحران شدید تر مصرف نظریه های تولید شده از طریق پژوهش است.

آیت الله علیدوست تاکید کرد: در ده های اخیر حوزه های علمیه در معرفی آثار فاخر و فخیم تولید شده خود در قالب رساله، پایان نامه، کتاب، سیمنار، میزگردها، همایش ها و مجموعه  مقالات، کمتر توفیق داشته اند.

وی بیان کرد: رصد آثار فاخر تولید شده از جمله وظایفی است که هر حوزه علمیه چه حوزه علمیه اصفهان، چه حوزه مشهد و یا حوزه علمیه قم خود باید انجام دهد، البته آثار کم کیفیت هم تولید شده که این خود موجب دیده نشدن آثار خوب می گردد.

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: معتقد نیستم که نمره پژوهش در حوزه های علمیه ۲۰ یا ۱۰۰ است، اما اگر بخواهم نمره بدهم ۱۷ یا ۱۸ می دهم که قابل قبول است؛ این عدم معرفی آثار فاخر به ما ضربه می زند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی که خواستار داوری حوزه های علمیه هستند، فقط درس ها و تدریس در حوزه ها را می بینند، که کم هم نیستند؛ فعالیت حوزه علمیه فقط در تشکیل چند کلاس نیست، مجموعه مقالات تولید شده، پژوهش های صورت گرفته، و … هم جز عملکرد علمی حوزه های علمیه است.

آیت الله علیدوست بیان کرد: متاسفانه هنوز برخی از افراد و نهادها  که چه بسا مومن و با ایمان و مذهبی هم هستند، معتقدند که فقاهت در حوزه های علمیه، فقاهت فردی است و با فقاهت فردی نمی شود ارائه الگو داد.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم، با اشاره به تفاوت میان شریعت و فقه، تصریح کرد: شریعت مقوله‌ای الهی است که در آن اختلاف نیست، اما فقه یعنی دانش کاشف شریعت و عملیات استنباط شریعت، باید راجع به رابطه فقه به عنوان یک دانش یا عملیات استنباط برای کشف شریعت صحبت کرد و آن را مورد بررسی قرار داد.

حوزه علمیه اصفهان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =